Teade

Collapse

Foorumi reeglid.

Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less

Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel abi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Kellaaeg
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    Vs: Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel

    Nu vot mul läheb süütepooliks vene TLM3, mis on algselt mõeldud ju kontaktsüüte omale, ehk siis peaksin selle mega süüte jaoks teise süütepooli koostama/soetama?
    Praeguse kontaktsüüte probleemseks kohaks on olnud kondekad... kõik töötavad teatud maani ja siis annavad saba... mõneajapärast jälle OK.
    Ise kaldun arvama, et põhjus kuumuses (jah viimane jama tuli füüsilisest värinast - väristas kondeka otsast juhtme katki...) ülejäänud siis teatud temperatuurini töötavad ja viskavad lusika nurka.
    Viimane, mis lusika nurka visaks oli see, mis pildil (hetkel siis D6 mootori sädeme tekkimise moment vs magneti asend, liiga suured vedruseibid juba vahetatud ja ka see roostes kruvi. Kondekas tõstetud ka kontaktidele lähemale, ehk üks kohe kontaktide juurde teine ots massi...):
    "Ei" on vale vastus

    Comment


      #32
      Vs: Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel

      Klassikalisel süütel tuleks kasutada kruviga kinnitatavat metallkorpusega kondensaatorit. Metalli kaudu saab massi ja kontaktidega ühendatakse kondensaatori painduva juhtmega. Sellised kondensaatorid on temperatuurikindlamad ja tänu painduvale juhtmele ka vibratsioonikindlamad.
      Sobivad nii auto kui motika omad. Mõnest motopoest leiab selliseid kindlasti või siis kus müüakse nõukaaegsete autodele juppe. Vanasti olid sellised näiteks Tallinnas Tondi tänava motopood ja Videviku tn. Volga pood jne. Pole ainul aastaid neid külastanud ja ei tea kas on veel alles?
      Need hiina kondekad ei tööta tõesti kaua, olen seda kogenud liikumisanduritega valguslülitites. Vahetasin kõigil 2 X selliseid, kuini lõpuks panin vene omad K73 seeriast ja rohkem pole probleeme olnud.
      Nõuka ajal oli esimeseks türistorsüütele sobivaks pooliks Vjatka elektroni oma. Tänapäeval tuleks vaadata ATV või mõne rolleri türistorsüüte pooli poole. Hiinakate hinnad algavad vist 20Eur-st. Ei oska ainult nende töökindlust kommenteerida?
      Hea, lihtne ja töökindel tööstuslik süüde oli tollal motikale-mopeedile mõeldud KET-1A.

      http://cxem.net/avto/electronics/4-123.php

      lääne juppidega leiad siit:

      http://www.reaa.ru/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1261123149/245

      Õhkjahutusega mootor on päris kuum ja parem oleks elektroonikaosa panna väljapoole eraldi karpi. Kaane alla magneeto juurde jääks vaid hädavajalik. Skeem võiks olla pistikuga, siis saab lihtsalt riknemisel teisega asendada.

      Ma imestan, et KET-1A skeemides, kus vene detailid on asendatud lääne komponentidega, pole muudetud mõningaid algseid suurusi. Näiteks kasutatakse 800V türistori tollase vene 300V (KU201) asemel või 630V kondensaatorit, kuid generaatori pinge piiratakse endiselt 150V juures. Puhas lollus ja energia raiskamine 400V oleks OK kui üldse nii palju pinget välja annab. Ja alaldi peaks kindlasti olema sildalaldi.

      Omal ajal sai ka tuunitud 5—6 mopeedi D5 ja vanemat mootorit, üks Š-50; üks Minski 125 mootor. Kõige rohkem sai tuunitud K-175 e. jänestega Jawa mootorit – sellel sai silindri lm. 65mm-ni suurendatud ja sisse pandud päris Jawa 250 kolb. Hiljem päris Jawa 350 mootor Tšehhi Motorevüü jooniste järgi + oma teadmised ja kogemused. Mul oli lihtsalt õnnelik lapsepõlv. Tollasel elukohal oli ühine hoov pioneerimajaga, kus raadio, mudellennukite, mudelpaatide ja motoringid ning teisel pool oli autoremonditöökoda, kus remonditi igasugust sõjaaegset mototehnikat. Lasteaia asemel olin siis 3. eluaastast oodatud külaline mõlemas
      Lugesin vene võrrifoorumeid. Tehakse päris imesid. Ühel PIC tehtud süütel oli ka vaakum mängus – reguleeris membraaniga pooli südamiku asendit poolis ja nii arvestati ka koormust. Temperatuur pole õhkjahutuse puhul nii oluline – soojeneb väga kiirelt. Hämmastas veel vesijahutusega võrrimootor jne.
      viimati muutis kasutaja Svago; 05 July 2016, 10:43.

      Comment


        #33
        Vs: Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel

        Et türistorsüütele õiget süütepooli valida, peab teadma pooli andmeid. Parem variant on ise mõõta.
        Türistorsüüte sädeme energia sõltub: W=CU²/2.
        C valitakse tavaliselt sobiva energia saavutamiseks 1..2 µF. Muunduri pinge valitakse piirides 300V...400V. Näiteks 400V ja 1 µF või 300V ja 2µF.
        Antud kondensaator (enamlevinud on 1µF) moodustab süütepooli primaarmähisega võnkeringi.
        Klassikalise süütel on mahtuvus 0,25µF ja see annab oma induktiivsusega sama resonantsi pooli sec mähisega. Sec mähise sagedus määratakse sec induktiivsuse ja omamahtuvusega + kõrgepinge juhtmed.
        Süütepoolil on siis nagu 2 kontuuri, mis peavad kasuteguri huvides olema sama sagedusega.
        Kui osta mingi rolleri türistorsüüte pool, siis võiks uurida ka kondensaatori mahtuvust või siis mõõta - arvutada. Ka muunduri pinge teadmine on kasuks. Sest ka transformeerimistegurid on väga erinevad, eriti eri tüüpi süüdete korral.
        viimati muutis kasutaja Svago; 05 July 2016, 13:33.

        Comment


          #34
          Vs: Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel

          Nu vot mul läheb süütepooliks vene TLM3, mis on algselt mõeldud ju kontaktsüüte omale, ehk siis peaksin selle mega süüte jaoks teise süütepooli koostama/soetama?

          Motika-mopeedi elektronsüütes (türistor) kasutati süütepoole Б50М, Б300Б.

          Kasutati koos КЭТ-1А süütega või analoogsetega.

          Veelkord ütlen, et sellel megasüütel on liiga niru energia – veidi parandab muidugi olukorda võrri väike surveaste ja seega ka süüte energiavajadus. Pool peab olema ikka õige, muidu läheb pool sellestki kaduma. Õnneks poolide hüvetegur on väike ja saab üldse erinevaid kasutada. Selle megasüüte strobo oli ilmselt algselt neoonlambiga (või vähemalt saadi idee sellest).
          200V sobib neoonlambile koos mõne kõrgeoomilise takistiga väga hästi. Siis on ju voolutarve ja energiatarve väga väikesed.
          Uuemal ajal kasutatakse strobodes häid valgusdioode – sealt ka idee (1W LED). LED toiteks piisaks +5V (antud skeemi puhul on millegipärast +4,2V; ka PIC ja halli anduri toiteks).
          Ainult äärmine tobedus on LED toiteks kasutada +200V muunduri väljundpinget koos takisti ja sillaga, kus on niigi energiat vähe. Antud skeemi puhul põleb LED ka pikemat aega ja strobosignaal on laialivalguvam.
          Aga on ka võimalus tavaolukorraks strobo välja lülitada – kaane all seda keegi nagunii ei näe

          Aga koolituseks päris hea


          Türistorsüütele pole ise poole ringi teinud aga transistorsüütele küll. Türistorsüüdetest loobusin kohe, kui tulid sobilikud Si transistorid. Sai katsetatud ka lääne transistoride ja nende mikroskeemidega.
          Lada poolil sai pärast lahtitreimist ja ajutist õli väljavõtmist primaarmähist ringi mähitud ja muid trikke tehtud. Tulemuseks olid 3 erinevat pooli – ringrajaks üle 10 000 p/min, sportlikuks sõiduks 8000 p/min ja spetsiaalne jahimeeste Nivale - sobivama pöördemomendi karakteristiku saavutamiseks.
          Nendel poolidel koos kontaktivaba süütega oli võrreldes klassikalisega suurem süüteenergia (eriti kõrgematel pööretel), õige sädeme kestvus ja sobivate pikkustega faasid, mis võimaldas detonatsioonita kõrgemat surveastet või siis väiksema oktaanarvuga kütust kasutada (A76), ökonoomiat või suuremat võimsust , paremat pöördemomenti jne.
          Oma arvutuste ja katsetuste võrdluseks hangiti mulle autosportlaste poolt hiljem ka suur hulk lääne süütepoole (üle 30 erineva) ja tehti minu süütesüsteemiga mootoritega pidurdusstendis võrdlusmõõtmisi.
          viimati muutis kasutaja Svago; 06 July 2016, 13:49.

          Comment


            #35
            Vs: Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel

            Lõpuks alustasin siis selle megasüüte kokku keeramist.
            Komponendid ei haakunud ostulistiga - st ka süüte veebilehel on asjade list ja sekeem nihkes ja seda just takistite osas. Lähtusin skeemist.

            Katsin rajad tinaga - jootekolb oli suht väike, kohati läks tina liigapalju ja ei kuumenenud piisavalt, sellest ka natuke mäkerdamise välimus...




            Strobo osas kaalun lüliti vahele panemist, et see kaane all ei väreleks. Ülejäänud LEDid jätsin alles, etvähemalt näitaks, et kas mingi ahel töötab või mitte.
            Üks keerulisemaid probleeme on VT5. hangitud sai suht väike detail ning E jalale tuleb istutada pikendusjuhe... samas vaatan, et ehk saan tiba suurema pakendis uue asja, sest kõige väiksemal õnnestus E jalg ära murda...
            Praegu pole veel poole kerinud (pildil on mingi hobuseraud selleks, et saaks plaati mootorile kruvida...), järgmine nädal. Mul on nimelt juba algselt saadud feriitrõngal nurgad ümardatud.
            Puudu veel mõned takistid, ühendusklemmid, stroboLED, PIC pesa ja hallandur koos kronsteiniga
            Lisaks hangin ja kerimistraadid.
            C7 kondeka pean ka kuidagi paremini plaadi külge kinni saama - hetkel võib ennast lahti väristada, sest jalad on nõrgad. T1, VT1 ja VT3 jootsin metallpea plaadi külge kinni...


            Tegin väikse pausi, sest kell jõudis juba 2 öösel ja plaat siis selline (LED dioodide polaarsuse pean üle kontrollima...):


            Süütepoolina saan kasutada nii TML3 kui ka uuema 110CC ATV elektronsüüte pooli.
            "Ei" on vale vastus

            Comment


              #36
              Vs: Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel

              Kondeka C7 võib ka plaadi külge liimida.

              Comment


                #37
                Vs: Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel

                Seda ma teen jah.
                Nüüd põkkusin oomipoe (Tartu Lõunakeskuse ja Rakvere Põhjakeskuse) kitsasse valikusse... küll polnud ühte ja siis veel teist... aga
                Sain kätte mähisetraadid 0.2 traat on juba varem (veneajast) olemas, loodan, et veel korras.
                Ei ole veel leidnud seda mähkimise jaoks kuumakindlat kilet, lakki jms... Eks see mähkimine saab veel üks mõnus väljakutse olema.
                Lülitid sain ka läbiplaadi jalgadega... ei olnud oomil pakkuda teisi.. aga eks saan hakkama.
                VT5 BC856 asendan BC556-ga, sest siis ulatuvad jalad ilusti üle raja ning ei pea mingi juhtmega pikendama.
                Strobo välku ei ole veel kaubandusest leidnud ja hallianduri möll on ka veel tegemata.
                "Ei" on vale vastus

                Comment


                  #38
                  Vs: Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel

                  Lakiriie: http://keemiakaubandus.ee/tooted/tehnikatooted/

                  0,4mm paksust ftoroplastlinti müüakse ka Ostas, kuid ainult suur kera. See sobiks magneetomähisele pealmiseks katteks, et paremini kaitsta mehhaaniliste vigastuste eest.

                  Sobib ka PTFE toru- või keermeteip, mida müüakse ehituspoes.
                  viimati muutis kasutaja Svago; 07 January 2018, 11:59. Põhjus: lisa

                  Comment


                    #39
                    Vs: Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel

                    Esmalt postitatud hmm poolt Vaata postitust
                    oomipoe (Tartu Lõunakeskuse ja Rakvere Põhjakeskuse)
                    Tartus on ka veel Tasku Oomipood

                    Üks võimalus on hakata Oomi püsikliendiks ja last neil saata kaup kõige sobivamasse kohta.
                    Natuke odavam ka.

                    Teflonkilet võiks Tartus vaadata ka Tiigi elektroonika keldrist.
                    Neil oli seal nii paksu kui õhukest kilet.

                    Comment


                      #40
                      Vs: Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel

                      Trafosid ja muid induktiivsusi on hea mähkida trafoteibiga: https://www.oomipood.ee/product/3m_1...m_2mil_labiloo
                      Üldiselt tasub Tiigi elektroonikast kõik huvitav kraam omale ära osta, kui see koht veel lahti on, sest ilmselt mitte kauaks, kuna kõik hea saab kunagi läbi... keegi ei ole igavene.
                      Ära unusta oma projekti trükkplaati ära lakikida keemiakindla vahendiga, muidu oksüdeerub kogu töö varsti ära. Lisaks on probleemiks vibratsioon, mille tulemuste ennetamiseks on vajalik ehk peale süsteemi tööle saamist elektroonikaplaat katta vastava silikooniga. Eposse ehk ei tasu valada, hiljem raske remontida...

                      Comment


                        #41
                        Vs: Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel

                        Ma oleks, nagu eespool kirjutasin, enamuse elektroonikast paigutanud eraldi metallkarpi.
                        Mootori kaane alla oleks jäänud vaid kõige hädavajalikum. Rikke korral oleks olnud lihtsam varuvarianti kasutada (plokki vahetada).

                        Kui lõpuks kõik töötab, tuleks plaat lakkida kaitselakiga. Väga paksult pole mõtet, kuna halveneb komponentide jahutus. Imestama panevad vene kinnivalatud mopeedide plokid, kus kasutatakse Makroflexi sarnast vahtu

                        Muret võib tekitada veel Halli andur, mis asub häireallikate juures (magneeto ja trafo).
                        Võivad tekkida valehäired. Häirekindlam oleks olnud kasutada optilist andurit.

                        Comment


                          #42
                          Vs: Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel

                          Eks ma homme kiikan sinna Tiigi poodi ja kui seal midagi pole tellin oomist selle teibi kohale.
                          No proovime selle agregaadi kõigepealt toimetama saada, siis lakime
                          Valisin esimese projekti just mootor sisese versiooni, mitte eraldi karbina. Saan aru, et eraldi karbis on asi palju töökindlam (vähem vibratsiooni ja temperatuuri), kuid oli soov säilitada võimalikult originaalset välimust. Võrril Riga7 pole ju eriti kohti kuhu karbikesi peita - ainult ehk sadulaalune karbike...

                          Kui ma ikka selle käkerdise tööle saan eks siis püüab ka teistele masinatele (Minsk M103, K58 jne) sarnase asjanduse kokku keerata ja siis juba eraldi karbina.
                          Samas kui on tarkadel pakkuda töökindlam, tugevama sädemega ja programmeeritava süütenurgaga süsteem, mida vanadele ühesilindrilistele kahetaktilistele ehitada siis andke teada.
                          "Ei" on vale vastus

                          Comment


                            #43
                            Vs: Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel

                            Esmalt postitatud hmm poolt Vaata postitust
                            Eks ma homme kiikan sinna Tiigi poodi ja kui seal midagi pole tellin oomist selle teibi kohale.
                            Uuri siis, et kas see on ka bensiini- ja õlikindel. Ftoroplast on ka kõrgema temperatuuriga - oli vist 260C ja läbilöögipinge on 1mm paksuse kohta 50kV. Olen päris palju kasutanud seda torumeeste linti.

                            Võimsama süüte kasutamist piirab võrri energiaallikas - magneeto.
                            viimati muutis kasutaja Svago; 07 January 2018, 21:09. Põhjus: sõna

                            Comment


                              #44
                              Vs: Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel

                              Igaks juhuks küsin nende teipide kohta veel (varuvarjandiks, sest nüüd on jäänud veel mähised mähkida ja strobo LED hankida. Ülejäänud komponendid juba plaadil)
                              Kas ETRA valikust saab trafo koostamiseks teipe kasutada? http://tuotteet.etra.fi/tootekataloo...ritoode-teibid

                              Isenesest teflonteibid olid täitsa olemas: http://tuotteet.etra.fi/tootekataloo...6/teflonteibid
                              Selle Nitto973 keerutaks hobuseraua mähisele kõige peale... http://tuotteet.etra.fi/tootekataloo...0957/nitto-973
                              "Ei" on vale vastus

                              Comment


                                #45
                                Vs: Tartu kandis elektroonilise süüte koostamisel

                                Sobivad muud elektritööde kuumusklassi teibid: kaptoni, klaasriide, tefloni baasil teibid. Üldiselt on nendega hea mähkida, kuid liim kipub pikapeale ära kuivama. Eks siis pealmisele isoleerkihile tuleks lisaks liimi panna, et ots lipendama ei hakkaks. Kõige peale panna klaasfiiber - see on hea valik mehhaaniliseks kaitseks.
                                Ma olen kasutanud toruteipi just odava hinna ja mugava mähkimise pärast. Viimasele kattekihile olen enne liimi alla pannud.

                                Comment

                                Working...
                                X