Teade

Collapse

Foorumi reeglid.

Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less

teeme ise koduste vahenditega PCB

Collapse
X
 
  • Filter
  • Kellaaeg
  • Show
Clear All
new posts

    teeme ise koduste vahenditega PCB

    Kunagi leidsin järgneva (kahjuks inglisekeelse) artikli, kuidas teha koduste vahenditega vasetatud plaadile vägagi kenasid peenikesi radu, mida hiljem välja söövitada.
    Lühidalt läheb vaja kõigest laserprinterit, vett ja triikrauda

    Lähitulevikus proovin selle meetodiga mõne pisikese skeemi teha, kuid kindlasti on paljudel siin näpunäiteid ja muid võtteid jagada trükkplaatide tegemisest

    #2
    Üks protsess, millega saab valmistada kahepoolset plaati, oleks selline:
    1. Prindi laserprinteriga/koopiamasinaga plaadi poolte positiivjoonised (vajalik juhtmestik must) kilele. Kui plaanis teha kahepoolne plaat, siis ülemise poole joonis tuleb printida peegelpildis!
    2. Kujutise suurema tumeduse saavutamiseks on mõttekas teha kaks kilet, mis siis kleebitakse omavahel (servadest teibiga) pealekuti kokku, võimalikult täpselt kohakuti!
    3. Kui teed 2-poolset plaati, siis kleebi ümbrikuks kokku p.2 kohaselt saadud topeltkiled. Jälgi, et kiled oleks täpselt kohakuti! Mõttekas on kasutada kiledel "sihtmärke".
    4. Puhasta folgeeritud plaadimaterjal "karukeelega" vmt. ja kata pcb-positiivlakiga.
    5. Kinnita plaat kile külge või paiguta p.3 kohaselt tehtud ümbrikusse. Viimasel juhul kinnita plaat teibiga ühe poole kile külge.
    6. Paiguta tekkinud kooslus tasasele alusele, kõige peale pane puhas klaasitükk raskuseks, et kile liibuks plaadiga, vajadusel kasuta lisaraskusi. Klaas ei peaks olema väga paks, 3-4 mm on optimaalne, sest klaas takistab tõhusalt UV-kiirgust.
    7. Särita plaat UV-lambiga. "Kõrgmäestikupäikese"-tüüpi lambiga (katmata kvartstoruga) on säriaeg ca 7...10 min. Säritamist on vaja alustada peale lambi täisheleduse saavutamist. Lambi kaugus plaadist säritamise ajal ca 50 cm, et vältida plaadi ja katteklaasi kuumenemist.
    8. Vajadusel pööra plaat ringi ja särita ka teine pool.
    9. Ilmuta plaat seebikivi (NaOH) lahuses, säritatud positiivlakk lahustub.
    10. Söövita plaat tavalisel viisil raudkloriidis.
    11. Eemalda positiivlakk radadelt atsetooni või nitrolahustiga.
    12. Aeg puurida plaadi augud ja lõigata servad mõõtu.
    13. Head tinutamist!

    Selle tehnoloogiaga on kergelt võimalik valmistada min. 0,3 mm laiade radadega montaažiplaate (0,3 mm rada mahub veel kulgema mikroskeemi 2 jala vahelt, mille samm on 2,54 mm). Töötada võib tavalistes valgustustingimustes, sest positiivlakk on tundlik ainult UV-kiirgusele ja sedagi peab olema üsna kõvasti, enne kui lakk särituma hakkab, hõõglampide valgus seda ei särita.
    Sel viisil tehtud kahepoolse plaadi ühelt poolelt teisele minevad voolurajad on vaja ühendada mõlemalt poolt jootes, selleks detailide jalgu või läbiviikudes eraldi traati kasutades.
    Lampelektroonika sinule ja minule - www.konka.ee | EMSpeaker valjuhääldid. | Trükkplaatide projekteerimine.

    Comment


      #3
      Aeg-ajalt teen ise ka, enam-vähem täpselt nii, nagu GU50 on väga ilusasti kirja pannud ja link on ka muidugi täitsa asjalik.

      Erinevused:
      1) ostan ELFA-st juba äralakitud plaadid
      2) naatriumhüdroksiidi asemel universaalilmutit, (yeint, RS-kataloogi nr. 690-849), pole veel kunagi pidanud kella vaatama või lahust soojendama.
      3) raud(3)kloriidi asemel kasutan naatriumpersulfaati ja mullitajat.

      SO8 korpuse jalgade vahelt veab raja läbi, QFP32 korpuses ATmega8-d ja FT232-d lähevad ka peale nagu naksti. Kindlasti saab ka peenemaid asju teha.
      If you think education is expensive, try ignorance.

      Comment


        #4
        Ja kõigi nende kenade "koduste kõrgtehnoloogiliste" lahenduste kõrvale meenutaksin veel sellist tänuväärset leiutist, nagu Dalo Pen: http://www.decon.co.uk/english/dalo33.htm
        Sellega kena otse fooliumile vooluradasid joonistada, lihtsamate plaatide valmistamisel väga abiks tööriist
        Lampelektroonika sinule ja minule - www.konka.ee | EMSpeaker valjuhääldid. | Trükkplaatide projekteerimine.

        Comment


          #5
          Kas positiiv laki all on mõeldud seda sama LINK või mõnda muud lakki?
          Ja äralakitud plaaid on need samad LINK ?

          Comment


            #6
            Originally posted by KillFrenzy@Jan 29 2006, 21:08
            Kas positiiv laki all on mõeldud seda sama LINK või mõnda muud lakki?
            Ja äralakitud plaaid on need samad LINK ?
            Korrektne leid toodete vallas Positiivlaki kasuks räägib tarneaeg ja ka see, et ei plaadi suurus ega kuju ole teoreetiliselt piiratud.
            Lampelektroonika sinule ja minule - www.konka.ee | EMSpeaker valjuhääldid. | Trükkplaatide projekteerimine.

            Comment


              #7
              GU50 jätsid mainimata et plaati tuleb kuivatada umbes 50C juures sest muidu lahustub ka säritamatta osa hoolimatta isegi sellest et kuivamisaeg on 48h toatemperatuuril. Need omad kogemused :P ei tea kas toimub mingi struktuuri muutus v midagi a peale kuivamist kuumutada korra 60c siis tuleb korralik, muidu lahustub kõik, ka poest ostetud plaadil.
              Modelleerimises ja tootmises kehtivad:
              1. Avariikindel vooluring lühistab kõik teised.
              2. Transistor, millel on kiiresti toimiv kaitse, säästab kaitset, sulades kõigepealt ise.

              Comment


                #8
                Poest ostetud lakiga kaetud plaatide ja universaalilmutiga pole probleeme olnud.

                P.S. link lisatud. Universaalilmuti ehk naatriummetasilikaat on palju mugavam kasutada kui naatriumhüdroksiid, valmis lahus säilib kaua, ei ole tundlik ilmutusaja suhtes, ja teda kulub palju vähem.
                If you think education is expensive, try ignorance.

                Comment


                  #9
                  Ma kasutasin NaOH lahust 6g/l kohta
                  Modelleerimises ja tootmises kehtivad:
                  1. Avariikindel vooluring lühistab kõik teised.
                  2. Transistor, millel on kiiresti toimiv kaitse, säästab kaitset, sulades kõigepealt ise.

                  Comment


                    #10
                    Vs: teeme ise koduste vahenditega PCB

                    ma panin pool pakki raud kolm kloriidi aga plaat kohe üldse ei söövitu ära! peab olema vesi kuum ja kuumutama ? peab olema mingi metalli tükk sees ka?

                    Comment


                      #11
                      Vs: teeme ise koduste vahenditega PCB

                      peab olema raudkloriidi lahus (e veega lahus mitte lihtsalt pulber). lahus soovitan panna kuumutile, olgu selleks pliit või misiganes. metallitükk(?), mis sees peaks olema, on vaseplaat ise. ja asi võtab aega natuke. alati ei peagi kõik kohe islmaga nähtav olema...

                      Comment


                        #12
                        Vs: teeme ise koduste vahenditega PCB

                        kas mürigist auru ei tule keetmisel siis? ma panin kuuma vette aga ikka midagie ei juhtunud Kas pean ühe plaadi jaoks terve paki 35 kr raud kolm kloriidi ära raiskama? kas sama lahust tahob mitu korda ka kasutada?

                        Comment


                          #13
                          Vs: teeme ise koduste vahenditega PCB

                          Mulle tuleb meelde kui ma oma esimest (ja seni viimast) trükkplaati söövitasin. Läks ka jube palju ammooniumpersulfaati -- kasutasin anumaks alumiiniumkopsikut Plaat väga hea ei tulnud, see-eest oli pärast kopsik ilusti dekoratiivne

                          Comment


                            #14
                            Vs: teeme ise koduste vahenditega PCB

                            mna kasutasin Fe3Cl tunde järgi. segasin veega ja panin klaaspurki. selle panin siis veega täidetud potti, mis pliidil aeglasel tulel, et vesi keema ei läheks. seal ta mingi aeg elutses. iga 5 min tagant kerge segamise moment plastlusikaga. lõpus kui nägin, et midagi juhtuma hakkas, läksin lusikaga päris kallale ja segasin väga korralikult sedfa jama, kuni plaat valmis sai. kui valmis siis võtsin pladi välja ja keerasin purgile korgi peale. ja pistsin kappi hoiule järgmiseks korraks.

                            Comment


                              #15
                              Vs: teeme ise koduste vahenditega PCB

                              sain ka lõpuks selgeks, õnnestus pliidil valmis teha

                              Comment

                              Working...
                              X