Auto voolutarbe mõõtmine ampertangidega
Collapse
X
-
Vs: Auto voolutarbe mõõtmine ampertangidega
5 korda 4 on 20 ampertundi.
Kui suur on aku mahtuvus on sinna kuskile peale kirjutatud.
Vool võiks olla 1/10 või 1/20 mahtuvusest.
Kas 50 või 100 AH võiks olla sobiv sellise voolu jaoks.
Kunagi räägiti nii.Comment
-
Vs: Auto voolutarbe mõõtmine ampertangidega
See kunagine jutt kehtib ka praegu. Siis 50 AH akut laedki 5A vooluga 10 tundi, eeldusel, et aku on täiesti tühi. Tühjendamisel laetakse maha, kuni pinge kukub 10,7 V peale, seda loeti lõplikult tühjaks ja siis läks uuesti laadimisele... Seda nimetati treeningtsükliks ja kasutati nt kombainiakude hoidmisel, need ju töötasid vaid kuu - poolteist ja ülejäänud osa aastast seisid.Comment
-
Vs: Auto voolutarbe mõõtmine ampertangidega
kindlasti ei õnnestu täis laadiga 10 tunniga 5A vooluga, sest
osa energiat laadimisel haihtub soojuseks ja läheb kaotsi.
Seepärast peaks 0,1C vooluga laadimisaeg olema pikem kui
10h. Tähega C tähistatakse aku mahutavust ampertundides
(selle lühendiks on Ah). Küll aga mõõdetakse aku mahutavust
(justnimelt mahutavus akude puhul, mahtuvusest räägime
kondensaatoritega seoses, kus on ka teine mõõtühik - farad)
tema tühjakslaadimisel. Enamlevinud on tühjendusrežiimid
vooluga 0,1C (10 tunni režiim) ja 0,05C (20 tunni režiim).
Et ühe ja sellesama aku mahutavus tuleb erineva vooluga
tühjendamisel ka erinev, siis peaks aku algandmetes olema
ka öeldud, mitme tunni režiimil on aku mahutavus mõõdetud.
Kuidas siis aku mahutavust mõõdetakse.
Vajalikud lisavahendid - kell, ampermeeter, voltmeeter ja veel
reguleeritav koormus (näiteks võimas reostaat), millega oleks
võimalik hoida tühjendusvool soovitud väärtusel.
Kõigepealt laetakse aku päris täis. Seejärel ühendatakse akule
reguleeritav koormus ja fikseeritakse tühjendamise algusaeg.
Koormusvool hoitakse kogu tühjendusprotsessi vältel soovitud
väärtusel, jälgides selle suurust (eriti alguses ja lõpupoole, kui
see kipub muutlik olema) ja vajadusel korrigeerides. Niimoodi
tühjendatakse aku lubatud alumise piirini (samuti pidev jälgimine,
eriti lõpupoole) ja ühendatakse reguleeritav koormus lahti.
Tühjendamiseks kulunud aja (tundides) ja voolutugevuse (amprites)
korrutis annabki aku tegeliku mahutavuse. Järgneb täislaadimine.
Et saadud mõõtetulemus oleks võrreldav tehaseandmetega, tuleks
tühjendamisvool samuti koguaeg samasuur hoida.
Näide ka.
Kui tehase poolt on antud aku mahutavuseks 50Ah 10-tunnise
tühjendusrežiimi puhul, tühjendame ka kontrollmõõtmisel akut
5A vooluga (jälgime ja hoiame seda voolutugevust!) ja lõpetame
tühjendamise kohe kui aku on saavutanud minimaalse lubatud
pinge. Kui nüüd tühjenemine toimus 10 tunniga või rohkem,
on aku veel samahästi kui uus, vähema aja korral annab
aja ja voolutugevuse korrutis teadmise aku jääkmahutavusest.viimati muutis kasutaja fre; 02 April 2014, 10:18.Elektroonika töötab suitsu baasil.
Tähendab - igasse detaili on doseeritud täpne kogus suitsu.
Kui mõnest suits välja lasta, siis värk enam ei käi.Comment
-
Vs: Auto voolutarbe mõõtmine ampertangidega
See 10 tundi laadimist oli enne kui ilmusid žigulid.
Žigulite raamatud rääkisid 20 tunnisest laadimisest.
Pole siiani aru saanud kas see oli seotud uue akutüübiga või
taheti nii saavutada väiksema vooluga paremat tulemust.
Siis oli hea, netti polnud, keegi ei näägutanud et vaata loll.
Pidid ise praktika omandama, piiskhaaval, ilma Pisa nõude ja testita.
Ainut Oomi seadust pidid tundma.
Et kui rabeled ja pressid siis saad ka tulemuse.Comment
-
Vs: Auto voolutarbe mõõtmine ampertangidega
Kui räägiti 10-tunnisest või 20-tunnisest laadimisest, siis ilmselt
ei peetud silmas niivõrd aku mahutavust, kui vaid hoopis seda et
akut ülearu ei laetaks ja ta enam-vähem laetud saaks kasutamiseks
või edasiseks säilitamiseks. Akude mahutavust aga mõõdetakse
alati selle tühjendamisel. Kas selleks on tehaseandmetes 10h
või 20h režiim, sõltub rohkem kehtivast standardist või otstarbest.
Rängemas režiimis (eriti vanemad ilma püsimagnetiteta autostarterid,
mille tarbimisvool oli suurem!) kasutatavate akude võimekus suurele
voolule peaks parem olema ja nende iseloomustamiseks võiks olla
optimaalsem ja praktilisem 10-tunni režiim, leebema kasutuse akude
puhul ehk sobib paremini see 20-tunnine.
PS. Ohmi seadus (Saksa teadlane Georg Simon Ohm (16. märts 1789
Erlangen – 6. juuli 1854 München)) on aga kõige aluseks, seda tundmata
ja sellest aru saamata pole elektrikut ega ka elektroonikut.
Nime Ohm hääldatakse [oom], tema nime järgi on ka takistuse mõõtühik oom.viimati muutis kasutaja fre; 02 April 2014, 10:53.Elektroonika töötab suitsu baasil.
Tähendab - igasse detaili on doseeritud täpne kogus suitsu.
Kui mõnest suits välja lasta, siis värk enam ei käi.Comment
-
Vs: Auto voolutarbe mõõtmine ampertangidega
Siis on mõistlik see söödik ikka üles otsida ja kõrvaldada. Vanasti oli kombeks kasutada ka massi lülitit akku ja massi vahel. lülitas välja kõik juhuslikult sisse unustatud või ka ise tekkinud söödikud.Comment
-
Vs: Auto voolutarbe mõõtmine ampertangidega
No aga leidke liigse tarbija otsimiseks indikaatoriks aku ja selle klemmi
vahele väiksema võimsusega hõõglamp ("pirn"). Kui näiteks 3W-ne
hõõgub, saab juba otsima hakata. Mingi 20mA aga ei vääri üldse
erilist tähelepanu, sellise tarbimisega peab aku oi-oi kui palju tunde
(lausa ööpäevi) vastu ega saa kuidagi järgmiseks hommikuks tühjaks.
Kui auto süüde on välja lülitatud koos kõikvõimalike tulede-viledega,
võiks ju võimalikku jääktarbimist ka multimeetriga mõõta, alalisvoolu
ampertangid on kallid ja ka vähelevinud.
Mõõdetud 12,1V näitab et aku pole laetud või kipub viitama pigem
aku rikkele, tõenäoliselt on siis üks purkidest eriti viletsas seisus.Elektroonika töötab suitsu baasil.
Tähendab - igasse detaili on doseeritud täpne kogus suitsu.
Kui mõnest suits välja lasta, siis värk enam ei käi.Comment
-
Vs: Auto voolutarbe mõõtmine ampertangidega
No aga leidke liigse tarbija otsimiseks indikaatoriks aku ja selle klemmi
vahele väiksema võimsusega hõõglamp ("pirn"). Kui näiteks 3W-ne
hõõgub, saab juba otsima hakata. Mingi 20mA aga ei vääri üldse
erilist tähelepanu, sellise tarbimisega peab aku oi-oi kui palju tunde
(lausa ööpäevi) vastu ega saa kuidagi järgmiseks hommikuks tühjaks.
Kui auto süüde on välja lülitatud koos kõikvõimalike tulede-viledega,
võiks ju võimalikku jääktarbimist ka multimeetriga mõõta, alalisvoolu
ampertangid on kallid ja ka vähelevinud.
Mõõdetud 12,1V näitab et aku pole laetud või kipub viitama pigem
aku rikkele, tõenäoliselt on siis üks purkidest eriti viletsas seisus.
Vanema tehnoloogiaga akudel sai hädaga veel purgis olevaid aktiivkihiga plaate vahetatud ja purgi põhi ärakukkunud (kunagisest aktiivmaterjalist puhtaks pestud!), uuematel kinni keevitatud akudel see ei õnnestu. Seega on suur tõenäosus, et on vaja uus aku osta! Kui suurel koormusel (starterit andes) üks või mitu akupurki lähevad "keema", siis ongi vea põhjustajad selgunud! Aku tühjeneb sisemise lühise tõttu!Comment
Comment