Teade

Collapse

Foorumi reeglid.

Foorumi reeglistik on uuendatud. Palume tutvuda ja arvesse võtta.
See more
See less

Traktori käivitamine akulaadiga START

Collapse
X
 
  • Filter
  • Kellaaeg
  • Show
Clear All
new posts

    Traktori käivitamine akulaadiga START

    Tere,
    Õnneks pole nüüd miinuskraade olnud, kuid paar nädalat tagasi oli väike külmalaine ja siis ei saanud traktorit enam akust käima. Traktoriks T40
    Võtsin appi akulaadia STARTi, siis läks suht hästi käima, jaksas mootorit normallselt ringi ajada.
    Ma elektroonika alal suht algaja, tahaksin küsida targematelt nõu kuidas selle akulaadia STARTiga ümber käia, et mitte läbi kärsatada.
    Akulaadial ise on seda pealülitit millest saab valida kas laadimine või täkk, vahetatud mitu korda, alati sealt tossama läinud, siis jäigi laadia seisma tükiks ajaks, arvasin et on õhtal, aga sügisel vahetasin selle lüliti uuesti ringi, mingi valimuselt suurema vastu. Starti andes olen kasutanud ainult neid samu juhtmeid millega ka akut laadin. Foorumit lugedes olen aru saanud et täkku andes tuleb uued juhtmed vedada, sealt +-12V alt? olen õigesti aru saanud? Kas sellepäarst ongi lüliti alati kärssama hakanud

    #2
    Vs: Traktori käivitamine akulaadiga START

    Esimese versiooni Stardil panin originaaljuhtmed peale lüliti sulamist otse dioodide külge, neid kasutan stardiabiks. Ampermeetri ühendasin + ahelasse välise + klemmi vahele, selle klemmi alla panen täiendava laadimisjuhtme ja saab vajadusel laadimisvoolu mõõta. Ebamugavam, aga on kestnud pea kümme aastat.

    Comment


      #3
      Vs: Traktori käivitamine akulaadiga START

      Kui laadida akut, siis seal on kasutatav vool kuskil 1/10 - 1/20 aku mahtuvusest.

      Seega kuskil 10 A või 20 A. Seda voolu võib lasta läbi tikujämeduse traadi.

      Kui ma tahame vedada ringi mootorit, siis vool on palju suurem.
      Autol räägitakse 800 A. seega peaks ka ühendustraat olema jämedam.
      Vool on 40 korda suurem, olgu siis traat ka 40 tiku jämedune.
      Mida jämedam ja lühem seda parem.

      See vool läheb ka läbi lülti ja ka temal peavad olema kontaktid,
      mis peavad vastu selle suure voolu.
      Tema ise peab olema suur, ainult suurtest juhtmetest pole abi.

      Kõige parem on kui seal vahel ei ole midagi muud kui ainult kaks hästi jämedat juhet.
      Klemmist klemmi, kõvasti kinni keeratud.

      Ainult et nii võib selle STARDI mahavõtmisega probleeme olla.
      Eks pea valima kas suured lülitid ja mugavam elu või
      töötav mootor.

      Comment


        #4
        Vs: Traktori käivitamine akulaadiga START

        T-40 ja T-25 mootor on korraspeast väga hea käivituma (otsepihustid), -20C ei tohiks olla probleem, kui kasutada dekompressorit (vene õlid külmalt väga paksud) ja lasta starteriga hoog üles ning siis käivitada järsult. Kuna antud mootori litraaž ei ole väga suur, siis piisab otsestarterit kasutades kuskil 100Ah akust, planetaar ülekandega starteri korral aga juba 75Ah akust. Kui starter ei jõua ilma nn. "täku" abita mootorit ringi piisava kiirusega käijata, siis on aku kas liiga tühjenenud või siis lihtsalt varsti läbi. Kui aga käivitamisel on mootoril pöördeid piisvalt ja mootor ei taha lihtsalt käivituda (punnib vastu), tuleks mõõta silindrite surveastet, kontrollida stendis survepihusteid ja -pumpa, enamik mitte kohe käivitumisi saab just sealt alguse. Sellist tüüpi mootorid peavad käivituma iga ilmaga vähemalt kolmest pöördest, suvisel ajal ühest pöördest, kui see nii ei ole, on viga eelmainitud osas.
        START seeria akulaadur/käivitusabi on mõeldud akude laadimiseks, kiirlaadimiseks suurema vooluga ja lihtsalt stardiabiks koos veidi tühjenenud või kehvemas konditsioonis akuga, ainult iseseisvalt START seadmega või praktiliselt utiilse aku kaasabil traktoreid ega ka muid sõidukeid käivitada tegelikult ei tohi! START laaduris on kasutusel 400W rauapakiga toitetrafo, millel küll sekundaarmähis on poolilaiusest õhukesest vasklehest aga primaarmähis on siiski ainult 1mm läbimõõdu juures, mis tähendab, et seda trafot ei saa koormata lubatust kordi suurema koormusega pikaajaliselt (max 20 sec), siis peab veidi pausi pidama. Selle konkreetse trafo uuesti kerimine ja kokkupanek on päris suur töö, seega kui selle maha kärsatad, siis arvesta vähemalt 1000.- väljaminekuga või osta omale mõnest traktori poest üle 10k maksev booster ja võid käivitada ka ilma akuta.
        Siit tee omad järeldused. START on siiski vaid abivahend koduõuel, mitte täielik lahendus ja kui sul metsas või põllul on vaja traktori mootrit taas käivitada, ega siis ei hakka ju pikendusjuhtmeid vedama ja "täkuga" ringi jooksma, lahendus on siis korralik aku või kui seda osta ei raatsi, siis pane peale käivitusmootor ja tõmba unni käivitist!

        Comment


          #5
          Vs: Traktori käivitamine akulaadiga START

          Seda lülitit ei tohi kasutada koormusega ja ongi kogu edu saladus. Võta mõni kärsand vana lüliti lahti ja näed kui õhukesest vasest need klemmid seal on.

          Comment


            #6
            Vs: Traktori käivitamine akulaadiga START

            Esmalt postitatud Max27 poolt
            ...... piisab otsestarterit kasutades kuskil 100Ah akust, planetaar ülekandega starteri korral aga juba 75Ah akust. ......
            T40-l paprite järgi 140Ah aku ette nähtud. Originaalis oli vist 2x6V.
            Eelsüüteküünal tasub ka korras hoida.

            Comment


              #7
              Vs: Traktori käivitamine akulaadiga START

              Esmalt postitatud tcumen poolt
              T40-l paprite järgi 140Ah aku ette nähtud. Originaalis oli vist 2x6V.
              Eelsüüteküünal tasub ka korras hoida.
              Paprite järgi võib olla mis iganes kirjas, ma toetusin antud hetkel isiklikele kogemustele, mitte kunagistele 50a. tagasi trükimusta näinud paberitele, on ju selle masina mootori joonised ja tehnoloogia just selles ajas pärit, samuti olid akud tollel ajal tunduvalt väiksema käivitusvooluga kui praegu, seega 100Ah 800A käivitusvooluga aku ketrab seda mootorit ringi nagu meeletu, kui muidugi starter ise korras. Originaalis oli nii T-25 kui ka T-40 tõesti peal kaks 6V akut järjestikku. Veel tasub selle konkreetse traktori kütusesüsteemide juures vaadata seda, et ei oleks mõni ühendus settepoti, või siis etteande pumba või kuskil mujal torustiku juures ebahermeetiline, st. et kütus võib teinekord alla vajuda (õhk pääseb süsteemi sisse). Sellises olukorras samuti masin kohe ei käivitu. Selge on see, et mida suurema mahutavusega akut kastada, seda paremini talvel külmaga käivitub, lisaks kestab ka tunduvalt kauem, kuna käivitusvoolu ressurssi jääb üle.
              Elektriliste eelsüüteküünaldega on selline asi, et neid lihtsalt iga silindri kohta sellel masinal polegi, uuematel oli küll õhu sisselaske kollektoris üks väike spiraal, mis sisenevat õhku soojendas üles aga need tavaliselt rikknesid juba esimestel kasutusaastatel.

              Comment


                #8
                Vs: Traktori käivitamine akulaadiga START

                Esmalt postitatud Max27 poolt
                ..uuematel oli küll õhu sisselaske kollektoris üks väike spiraal, mis sisenevat õhku soojendas üles aga need tavaliselt rikknesid juba esimestel kasutusaastatel.
                Seda ma silmas pidasingi.
                Töökindluse kohalt: minu käes oleva isendi oma on vähemalt 5 aastat küll veatult töötanud, peale ostujärgset ühenduskaabli taastamist. Masin ise aastast 1980.
                Tõsi, ega massin iga päev tööd ka ei tee, rohkem hobitalu värk.

                Comment


                  #9
                  Vs: Traktori käivitamine akulaadiga START

                  Mul on tegelikult T40 kaks tükki, ühel siis kaks 6V akut peal(akule peale kirjutatud 155Ah), teisel üks 12V mingi lääne oma, andmeid kusagilt välja ei loe) Mõlemil traktoril paigaldatud uued kiired starterid peale, et kiiremini mootorit ringi ajaks. Vana suur starter vedas aeglaselt ringi, väiksem kiiremini, aga kirjas on et ei tohi üle 30sekundi starterit anda, siis tuleb puhata. Kui temperatuur langeb alla 0 kraadi, siis ei jaksa ka kiire starter mootorit paraja kiirusega ringi ajada, et käima läheks, mõlemal traktoril sama lugu. Akud ei ole ka muidugi uued, oma 3 aastat vanad. Siiamaani olen STARTist abi saanud, aga võibolla saaksin isegi rohkem kui juhtmed paremate vastu välja vahetada.
                  Kaua siis tohib täkku anda, STARDiga, et läbi ei põleks? 10 sekundit? kaua siis puhkama peab.
                  Käivitades lasen mootorit juba dekompressiooniga tühjalt ringi juba oma 8-10 sekundit, siis võtab alles vungi üles ja siis lükkan kompresiooni järgi, siis on kohe kaks valikut kas läheb kohe käima, või ei jäksa starter enam mootorit ringi vedada, teeb jou jou ja ongi kõik. Eelsüüteküünal on kahjuks ka läbipõlenud.

                  Comment


                    #10
                    Vs: Traktori käivitamine akulaadiga START

                    Esmalt postitatud kaller poolt
                    ...Kui temperatuur langeb alla 0 kraadi, siis ei jaksa ka kiire starter mootorit paraja kiirusega ringi ajada, et käima läheks, mõlemal traktoril sama lugu.....
                    Täku andmine pole tegelikult ju lahendus. Kui, siis erandjuhul, ja seda 0 kraadi küll pole.
                    Kas aku laadimine on korras? Et pingeregulaatori poolt seatav pinge ikka piisav on. Akud tuleks täis laadida ja siis happe tihedust mõõta, samuti nivood kontrollida, siis saab pildi nende tervisest.Ka koormustesti võiks teha.
                    Ja mis õli neil masinatel kasutad? Ehk peaks selle margi üle vaatama ja välja vahetama, tänapäeval ju valikut on. T40-l muidugi see asi, et hüdrosüsteemis peaks ka sama mark olema. Sest kui hüdropumba tihend märkamatult lekkima hakkab, kaob see leke karterisse.

                    Comment


                      #11
                      Vs: Traktori käivitamine akulaadiga START

                      Ja kevadel sai neile kahele 6V akudele kõik nivood ja koormustestid ära tehtud, siis olid akud 100% korras, siiamaani on nivoo tase küll normis(üks aastakümneid akudega tegelev mees kontollis oma aparatuuriga)ja ka siis kevadel vedas sandisti mootorit ringi, diisel õli on mootoris sees ja õlitase normis, samuti diiselõli ka hüdrosüsteemis sees.

                      Comment


                        #12
                        Vs: Traktori käivitamine akulaadiga START

                        Sel "diiselõlil" mark ka on?
                        Käivitamise kergendamiseks võid hüdropumba välja lülida, kui mootor soojenenud, lülid tagasi.

                        Comment


                          #13
                          Vs: Traktori käivitamine akulaadiga START

                          Hüdropumba ajamiga tõesti paljudel vene traktoritel selline seis, et ku SK tihend läheb, on hüdroõli karteris kolksti sees, muidugi peaks sellist õlitaseme lisandumist näitma õli mõõtevarras. Vene masinatele oli enamasti hüdraulika jaoks mõeldud õli aftool, sellel aga on määrdeomadused sisepõlemismootori jaoks liiga kehvad ja tekib kiire kulumine, sega ei tohi see õli karterisse tõesti sattuda. Tavaliselt vene diislitel kasutati kamaž`i õli ja seda on saada praegugi veel aga tõsi on see, et talvel pakasega käivitades on õli karteris nagu või ning võntvõlli pöörlema ajamine on väga vaevaline. Kohe lääne õlile üle minna ei soovita, ennem targem mootor lahti võtta, kõik detailid ja plokk läbi pesta, vajadusel teha kapitaalremont ning alles siis kaasaegne diiselõli sisse. Kiiruga kohe üle minnes teise viskoossusega õlile, sulatab see mootoris sees sadestunud tahma ja kallerdunud vana õli lahti ja liikuma pääsenud trombid ummistavad halva õnne korral väiksemad õlikanalid ning nt. väntvõlli kepsusaalede või nukkvõlli surveõlitus kohati katkeb ning mootor jookseb kokku. Mina kasutan kõigis talus olevates vene masinates Adinol Super Disel õli, või mis iganes see täpsne mark oli, ei viitsi enam pimedaga kuuri alla kolama minna...
                          Pakasega käivitamine pole probleem, samuti pikeneb mootori eluiga vähemalt kaks korda, 5000 töötundi töödanud MTZ-82 mootor nägi välja seest nagu uus, kulumine oli minimaalne olnud, plokikaane mahavõtmise põhjus oli kuuma saanud ja riknenud tihendis, jahutusvedeliku taset unustati lihtsalt aastas kord kontrollida ja signaallamp ei rakendunud miskipärast.

                          Comment


                            #14
                            Vs: Traktori käivitamine akulaadiga START

                            Kui vene diisli käivitamine raske, aitab üle õhupuhasti visatud bensiinine kalts.

                            Comment


                              #15
                              Vs: Traktori käivitamine akulaadiga START

                              Vaatasin täna mis stardi sees head leidub. Tegin ka ühe pildi, nüüd tahaksingi teada kas nendest kohtadest mis mul märgitud tuleks uued juhtmed vedada, kui otse täkku annan. Kas olen õigesti aru saanud?
                              Pilt

                              Comment

                              Working...
                              X